می رود ازهرطرف رقصان و بالنگر گدا
ازدوسویت می روداین ورگدااونورگدا!
گردهی کمترزده تومان حسابت می رسد
می کندگردن کلفتی می کشدخنجرگدا!
باصدای دلخراشش ضجه مویه می کند
راستی درضجه مویه می کندمحشر گدا!
لعن و نفرین می کندگرقلب اورابشکنی
می کندمحرومت ازسرچشمه ی کوثرگدا!
برتو می چسبدمثال مردمومن برضریح
گربگویی من ندارم کی کندباورگدا؟
هست دایم باخبرازقیمت ارز و طلا
داندازهرشخص دیگرنرخ رابهترگدا!
گرروی درخانه اش اطراف شمران یاونک
دست کم داردسه تامنشی و یک نوکرگدا!
درصف بنزین اگربااوبداخلاقی کنی
می کندلاستیک ماشین توراپنچرگدا!
گرگدایان رابرای پول دریک صف کنی
صف کشدازشرق ری تاغرب بابلسرگدا!
بهرخارانیدن ران گربری دستی به جیب
باهیاهو میرسندازراه یک لشکرگدا!
خودکفاشدازگدااین شهرو من دارم یقین
می شودتاسال دیگرصادرازکشورگدا!!!!!!!!!!!
سلام.این کتابوحتمادانلودکنیدوبخونید...عالیه...
گری میلر نویسنده این کتاب با تحقیقات فراوان و دلایلی منطقی و مستدل معجزه بودن قرآن را ثابت نموده است.
با توجه به توهین اخیر به ساحت مقدس قرآن کریم این کتاب (به دو زبان فارسی و انگلیسی) را در اختیار شما کاربران محترم قرار می دهیم
http://www.hamketab.ir/
اگه یادتون باشه گفته بودم که سبک هندی سبک بسیارپیچیده و عجیبی بوده(لااقل بین سبک های اصلی شعرفارسی)وبه اعتقادبسیاری ازمتخصصان ادبیات فارسی آرایه ها انقدرتو این سبک زیادند که این سبک روبه وعی ابتذال کشوندند.
یه اصل بدیهی هست که میگه بعدازهردوره ی افرط وتفریط ددوره ی اعتدال به وجود میاد.حتی این قضیه توطبیعت هم مشهوده.مثل اعتدال پاییزی بعدازانقلاب تابستانی(که چقدردلم براش تنگ شده!)حالادقیقابراساس همون اصل بعد ازسبک هندی که تواستفاده اززبان افراط کرده بود یک دوره اعتدال به وجود اومد که به سبک دوره ی بازگشت معروفه.این سبک دقیقاهمون سبک عراقیه.البته باویزگی های زبانی متفاوت.مثلااینکه نسبت به سبک هندی کم ترتوش از لغات عریب استفاده شده.حالا چی شدکه سبک دوره ی بازگشت به وجوداومد و اصلاچرااسمش هست بازگشت؟
قضیه ازاونجایی شروع می شه که شاعران می رسن به اونجاکه می بینن دیگه حالشون داره ازآرایه های سبک هندی به هم می خوره و چقدراین سبک شیرین می زنه!برای همین دورهم جمع می شن و می گنآقابیاین برگردیم به همون دوران و مثل اجدادمون ادم گونه شعربگیم!وخب دیگران هم که انگارمنتظر این حرف بودن تو دلشون می گن خداپدرو مادرتو بیامرزه و شروع به کار می کنن.دوباره همه چی برمینای ویزگی های سبک عراقی برمیگرده و دوباره همه ی اشعاربرمی گرده به همون دوره.
این دوره ازشعرایران شعرای خیلی باحالی نداشته ولی خیلی مهم بوده.به خاطراینکه زمزمه های شعرنوی ایران ازاینجاها شروع می شه.ازشعرایی که حتمااسمشون رو تو کتابای درس خوندید.تقی رفعت.شمس کسمایی.جعفر خامنه ای.نیست بنده های خدابدجوری ازسبک هندی زده شده بودن...دیگه دیدن حالشون داره از وزن و قافیه های تکراری و روتین هم بهم می خوره.به خاطر همین هی دلشون می خواست یه ترکیب نودرست کنن اماجراتشو نداشتن.تازمان مشرطه و نیما..........
البته اگه میگم که این سبک شاعران معروفی نداشته منظورم تواین دوره و دهه ست.اگه بخوایم دوره ها و دهه های بعدرو بررسی منیم به شاعرای کت و کلفتی مثل استادشهریاروبهارمی رسیم که اونها هم به همین سبک های قدیمی شعرمی گفتن.ائلی تو مایه های سبک عراقی و دومی هم سبک خراسانی.
تابعد...
این سبک هم همونطورکه ازظاهرش پیداست به خاطراسم مکانش شده سبک هندی.بله.هند.خاستگاه اولیه ی این سبک هند بوده.حالاچراهند؟قضیه داره!اونم چه قضیه ای!برای شروع باید برگردیم به دوره ی صفویه.یعنی اوایل حکومت صفویان دراصفهان.همونطورکه می دونید و می دونیم وگفتندپادشاهان صفوی(یعنی اون اول اولها...)بیشتربه فکرآبادکردن مملکت بودن و اهل این سوسول بازی هانبودن که شعرابخوان براشون شعربگن و هی قربون خال و خط نداشته شون برن.اصلاباتملق حال نمی کردن.نه اینکه اصلاحال نکنن..ولی خیلی کم.اگه هم شاعری مدحشونو می گفت یابازبون بی زبونی ضایعش می کردن یاازصله خبری نبود(صله هم که میدونین چیه؟مگه نه؟خب مافرض روبراین میذاریم که یادتون رفته!صله یه لفظ عربیه وبه معنای جایزه ست.وکلاتوفارسی به جایزه و یاهدیه ای که پادشاه درقبال مدح به مداحان می داده صله می گفتنند)ولی برعکس....پادشاهان هند(که اون موقع یه جورایی زیردست پادشاه های ایرانی بودن و جیره خورمامحسوب می شدن)عاشق شعروشاعری ومدح واین جورچیزابودن.شعرای ما هم که می دیدن اینجاها ازین خبرا نیست راهی دیار هندوستان می شدن و اونجازندگی می کردن(می بینین توروخدا!اون موقع هم فرارمغزهابوده بعدمغرضاهی شانتاژمی کنن که چی؟ای داد و ای هوار که فرار مغزها درحال افزایشه و این حرفا!اصلابه ماچه؟ماهمون بحث ادبیات خودمونو ادامه بدیم بهتره!!!!)این شدکه سبک هندی شکل گرفت.
نیست هندی ها همه چیزشون عجیب و پیچیده ست.این خصلتشون رو شاعرای ماهم تاثیرگذاشت.عجیب ترین و پیچیده ترین شعرهاازلحاظمحتوا.ساخت.کنایه و مخصوصاآرایه های ادبی رومی شه توسبک هندی پیداکرد.اصلاسبک هندی به همین چیزاشهرت داره..البته گستره ی جغرافیایی سبک هندی هم نسبت به بقیه ی سبک های شعر فارسی زیادتروبیشتره.کل شبه قاره ی هند اعم از هندوستان و پاکستان و ازاین طرف هم ایران تو محدوده ی سبک هندی جامی گیرن.دلیلش هم موقعیت خاص ایران تو اون زمان و موقعیت خاص شعرای ماست که قبلا بهش اشارکی کردم.اقبال لاهوری;بیدل دهلوی ;امیرخسرو دهلوی و طالب آملی نمونه ای ازشاعران تمام عیارسبک هندی هستند.به پسونداین شعرادقت کنید;همین اسامی گویای پهنه ی وسیع سبک هندی هستند.ازسرویژگی های جغرافیایی سبک هندی که بگذریم می رسیم به ویژگی زبانی.وفورواژه های مغولی ترکی و هندی یکی ازاصلی ترین مشخصه ی زبانی سبک هندیه.علتش هم که معلومه.تسلط چندین ساله ی مغولها و حکومت نوادگان چنگیز باعث شده بود که خیلی ازواژه های مورداستفاده ی سلاطین مغول به فرهنگ واژگان ایرانی اضافه بشه.سلاطین صفوی هم که ترک بودن و تکلیف واژه های ترکی هم مشخص شد.و واژه های هندی...که دیگه خیلی تابلوهه.والله خجالت داره اگه ندونین ازکجااومدن!
یکی دیگه از ویژگی های سبک هندی اینه که انگار شعرامی خواستن روی هم و کم کنند.باچی؟بابه رخ کشیدن اصطلاحات علمی و نجومی و این حرفاوبدبختی هاش ماسیدبه ما!ما موندیم و حوضمون!چیز...یعنی ماموندیم و این همه واژه ی عجیب و غریب و نامانوس که فهم شعرهای سبک هندی رو برامون سخت تر از پیش می کنه.کلاسخت ترین سبک سبک هندیه والبته به خاطر همین سختی ها و پیچیدگی ها بود که زودازمدرفت وبالکل منسوخ شدباچی؟باسبک دوره ی بازگشت.....
زندگی ...زیباست
زندگی اتشگهی دیرنده پابرجاست
گربیفرزوییش رقص شعله اش ازهرکران پیداست
ورنه خاموشی ست
خاموشی گناه ماست....
سیاوش کسرایی(منظومه ی آرش کمانگیر)
چرامردم نمی دانند که لادن اتفاقی نیست؟
نمی دانند که دردم جنباک امروز برق آب های شط دیروز است؟
چرامردم نمی دانند که درگلهای ناممکن هواسرداست؟
سهراب سپهری(آفتابی)
گلی از شاخه اگر می چینیم برگ برگ اش نکنیم و به بادش ندهیم
لااقل لای کتاب دلمان بگذاریم
وشبی چندازآن هی ببوییم وبخوانیم و معطر بشویم
شایدازباغچه ی کوچک اندیشه مان گل بروید!
فریدون مشیری
صداکن مرا
صدای تو خوب است
صدای تو سبزینه ی آن گیاه عجیبی ست
که درانتهای صمیمیت حزن می روید
درابعاد این عصر خاموش
من از طعم تصنیف درمتن ادراک یک کوچه تنهاترم
بیاتابرایت بگویم چه انداره تنهایی من بزرگ است
وتنهایی من شبیه شبیه خون حجم توراپیش بینی نمی کرد
وخاصیت عشق اینست
کسی نیست..
بیازندگی رابدزدیمآنوقت
میان دودیدارقسمت کنیم
بیاباهم ازحالت سنگ چیزی بفهمیم
بیازودترچیزهاراببینیم
ببین عقربک های فواره درصفحه ی ساعت حوض
زمان رابه گردی بدل میکنند
بیاآب شومثل یک واژه درسطرخاموشی ام
بیاذوب کن درکف دست من جرم نورانی عشق را
مراگرم کن
(ویک بارهم دربیابان کاشان هواابرشد
وباران تندی گرفت
وسردم شدآنوقت درپشت یک سنگ
اجاق شقایق مراگرم کرد)
دراین کوچه هایی که تاریک هستند
من ازحاصل ضرب تردیدوکبریت می ترسم
من ازسطح سیمانی قرن می ترسم
یباتانترسم من ازشهرهایی که خاک سیاشان
چراگاه جرثقیل است
مرابازکن مثل یک دربه روی هبوط گلابی دراین عصر
معراج پولاد
مراخوب کن مثل یک شاخه دور ازشب اصطکاک فلزات
اگرکاشف معدن صبح آمد صداکن مرا
ومن درطلوع گل یاسی ازپشت انگشت های تو بیدارخواهم شد
وان وقت
حکایت کن ازبمب هایی که من خواب بودم وافتاد
حکایت کن از گونه هایی که من خواب بودم وتر شد
بگوچند مرغابی از روی دریاپریدند
درآن گیروداری که چرخ زره پوش
ازروی رویای کودک گذر داشت
قناری نخ زرداوازخدرا
به پای چه احساس آسایشی بست؟
بگودربنادرچه اجناس معصومی ازراه وارد شذ؟
چه علمی به موسیقی مثبت بوی باروت پی برد؟
چه ادراکی ازطعم مجهول نان در مذاق رسالت تراوید؟
وآن وقت من مثل ایمانی ازتابش استواگرم
ترادرسراغاز یک باغ خواهم نشانید....
سهراب سپهری
سبک عراقی
به وجود اومدن سبک عراقی دقیقا همزمان بادوره ی یورش و جولان مغول ها درایرانه.یابهتربگم درپی یورش و جولان و تاخت و تاز مغول هادرایران سبک عراقی به وجود اومد.حالاچراعراقی؟خب برای روشن شدن این موضوع باید بدونین عراق عجم چیه و کجاست ؟می دونین عراق عجم چیه؟نمی دونید؟خب من بهتون می گم..غصه نخورید تالحظات بعد می فهمید!!
عراق عجم به نواحی مرکزی تا جنوب غرب ایران و اونجایی که به عراق وصل می شه می گن.(یا بهتره بگم می گفتن)مثل شیرازواصفهان.خب حتمااطلاع دارید که توقرن هفتم و هشتم که اوج گیری سبک عراقیه سعدی وحافظ وخواجوی کرمانی _برجسته ترین شعرای این سبک(البته اگه مولاناروفاکتوربگیریم)_مال همون طرفابودن.یعنی شیرازو کرمان .به همین اعتبار اسم این سبک شد عراقی...به اسمش نگاه نکنید.اسماعراقیه ولی رسما ایرانیه!
خب حالا چه ربطی به مغولاداشت؟همونطور که می دونید مغولا بایورش به مملکت ماتا تونستن شهرای بزرگ و مهم مون رو آبادکردن!شهرای بزرگی مثل ری یا نیشابور(به الانشون نگاه نکنین اون موقع شهرای خفنی بودن واسه خودشون)واون جور که روایت شده کلا انقدر کشت و کشتار زیاد شده بود که جوی خون به راه افتاد(گفتن حالا!نه تااین حد!)وروحیه ی ایرانیاهم مثل شهراشون همینطورآباد شد وآبادموند!به همین علت نیاز بود که سبک شعری به وجود بیاد که از احساسات ودرونیات مردم با سوز وگداز زیاد حرف بزنه.همین شد که سبک عراقی به وجود اومد.وشدیکی از بهترین و فاخر ترین و البته پرطرفدارترین سبک های شعری ایران و همونطور که می دونید شعرای این سبک شعری بهترین شعرای ایرانی هستند که تو کشورهای خارجی هم طرفداردارند.اصلا همین حافظ برای اثبات این قضیه بسه.علتش هم که مشخصه:هرآنچه ازدل برآید لاجرم بردل نشیند!
ویزگی های سبک عراقی چیه؟
استفاده از کلمات وجملات عراقی یکی ازبارزترین ویژگی های زبانی سبک عراقیه.درسته که الان ماخیلی ازین لغات رونمی فهمیم اما این لغات اونقدررایج بوده بین مردم عامه که فهم اون اشعار اون موقع برای مردم عادی خیلی راحت تر از الان بوده.از زبون که بگذریم می رسیم به آرایه.ارایه ها تو سبک عراقی به نظر من معتدل ترین وضعیت روبین بقیه سبک ها دارن وآدم رو اذیت نمی کنن.شعرای مهم این سبک مشهورترین ومحبوب ترین شعرای ایرانی هستن(همونطور که قبلا گفتم)مثل سعدی وحافظ و مولانا و خواجوی کرمانی.احساسات تو سبک عراقی دقیقا برعکس سبک خراسانی خیلی درونیه و کلا غم تو اشعار شعرای این سبک موج می زنه و کم پیش میاد یه شاعر سرخوش توشون پیدابشه.معشوق هم که تو این سبک یا خداست (مثل اشعار مولانا و اشعارعرفانی حافظ)یادور از دسترسه و کلا عشاق تو این سبک دل شکسته و چشم به راه هستن...
کامل بود؟خوشتون اومد؟پس تادفعه ی بعد که سبک هندی رو توضیح بدم...راستی نظریادتون نره!یگین از این سبک نوشتاری من خوشتون میادیانه...ممنون!
سبک خراسانی:
درقرون اول اسلامی به خاطرسلطه ی اعراب روی ایرانیان اتفاقاتی پیش اومد که می شدبه طوربارزی نتایج واثرات این اتفاقات رو توی سبک خراسانی حس کرد.حالااین اتفاقات چی بودن؟می دونید که ماایرانی هاملت صلح طلب و البته متفکر واهل دانشی بودیم(اون موقع که بودیم حالا رو نمی دونم!)اعراب هم که آخرنژادپرستی بودن هی راه می رفتن می گفتن چی؟مااز ایرانیا برتریم .ایرانیاهم اول خواستن با مدارا و تسامح و تساهل قضیه رو فیصله بدن...دیدن نه!اعراب نفهم ترازین حرفان!!!وازاون جایی که امان از روزی که ایرانی ها خونشون به جوش بیاد...نکردن نامردی یه نهضتی رو به وجود آوردن به اسم نهضت شعوبیه.افرادی که تفکرشون شعوبی بوده همه جاجار میزدن که اعراب هیچی بارشون نیست و ماایرانیا تفکر اسلامی رو رشد دادیم و دلیل می اوردن که مابرتر ازاعرابیم...نمونه ی شاعر شعوبی تمام عیارهم کیه؟فردوسی.کسی که بزرگترین شاعرسبک خراسانیه.چون خاستگاه این سبک هم توخراسان بوده و شعرای سرآمداین سبک همه از اون خطه بودن اسم این سبک هم شد سبک خراسانی.حالا چه ویژگی هایی داره؟یک اینکه چون از نهضت شعوبیه تاثیرزیادی گرفته بودتوش سعی می کردن ازلغات اصیل فارسی استفاده کنن.وکلا شعرای سبک خراسانی روون هستند و می شه اونها رو به سادگی درک کرد به جز چند موردمثل اشعار ناصرخسرو و خاقانی.توی این اشعارسعی شده کمتراز آرایه استفاده بشه و بیشترین آرایه ی استفاده شده تواین سبک تشبیه بوده.مثل تشبیهات پیچیده ی فردوسی که معرف حضورهمه تون هست.نکته ی بعد درمورد این سبک روح شادیه که تواشعارشعرای این دوره وجود داره.معشوق هم تو این سبک برخلاف سبک عراقی زمینی و قابل دسترسه و کلا عشاق تواین سبک شعری خسته و سرخورده نیستن!(چه خوب!)دیگه اینکه تواین سبک زیاد از طبیعت و صحرا و دشت و دمن حرف زده می شه وتایادم نرفته قالب رایج تو این سبک قصیده ست.می دونید چرا؟چون اکثرشعراتو این سبک مداح پادشاهان بودن و قصیده هم بهترین قالب شعری برای مدح کردنه.سوالی نیست؟پس فعلا تا دفعه ی بعد که سبک عراقی رو براتون توضیح بدم ...
درباره خودم
لوگوی وبلاگ
منوی اصلی
صفحه نخست
پست الکترونیک
صفحه ی مشخصات
خانگی سازی
ذخیره کردن صفحه
اضافه به علاقه مندیها
فهرست موضوعی یادداشت ها
شعر[26] . حافظ[10] . قیصر امین پور[4] . سهراب سپهری[3] . محمدعلی بهمنی[2] . مصطفی مستور[2] . رمان[2] . امین پور[2] . سبک شناسی[2] . سبک عراقی . سبک های شعری . سبک هندی . سعدی . سعر . سعید بیابانکی . سلام . بیت . تعریف . توضیح کلی . توضیخات . جهان . چند . دانلود . دکتر حمیدی . ادبی . ادبیات . از . روایت . روز ناگزیر . روی ماه خدوندراببوس . زرویی . سبک خراسانی . سبک دوره ی بازگشت . قیصرامین ژور . کاروان . کتاب . کلمات قصار . لحظه های کاغذی . متن . شعر نو . شعرطنز . عاشقان . عاشقانه . عشق . عصر . غزل . فریدون مشیری . قیصر . معاصر . معتبر . نقد . نیما . هبوط . همزاد . یوشیج . مشروطه . سیاوش کسرایی .
نوشته های پیشین
لینک دوستان
آمار وبلاگ
بازدید امروز :31
بازدید دیروز :2 مجموع بازدیدها : 61752 خبر نامه
جستجو در وبلاگ
|